Praktijkreglement
In Nederland is de opleiding tot en de deskundigheid van de diëtist wettelijk geregeld. Daarbij is het recht tot het voeren van de titel van diëtist voorbehouden aan degene die met goed gevolg de HBO-opleiding Voeding en Diëtetiek heeft afgerond.
De diëtisten van Vitae Voedingsadviesbureau staan ingeschreven in het Kwaliteitsregister Paramedici om de kwaliteit van de dienstverlening te kunnen waarborgen.
In dit reglement vindt u meer informatie over de behandeling door de diëtisten van Vitae Voedingsadviesbureau.
Werkwijze Vitae
Graag meenemen naar de eerste afspraak:
- Verwijzing (als u een papieren verwijzing heeft)
- Geldig legitimatiebewijs (paspoort, ID-kaart, rijbewijs)
- Zorgverzekeringspas
Eerste gesprek (60 minuten). De diëtiste stelt vragen over uw voedingspatroon en leefgewoonten. Daarnaast komen uw verwachtingen en motivatie ten aanzien van de behandeling ter sprake. Zij legt de relatie tussen de klachten en de voeding. De diëtiste geeft aan welke mogelijkheden er zijn om uw leefstijl te veranderen. Het is prettig als u ook zelf aangeeft wat u wenst en over welke onderwerpen u wilt praten.
Vervolggesprekken (10-15 of 20-30 minuten). De diëtiste bespreekt uw ervaringen en de verdere details van het advies. Zij kan met u een aantal doelstellingen opstellen of een onderwerp naar keuze met u bespreken. Zij zal samen met u naar oplossingen zoeken bij eventuele problemen. De korte gesprekken zijn met name als stok achter de deur bedoeld. Er is gelegenheid om te wegen en om korte vragen te stellen/door te nemen.
Eindgesprek (10-15 of 20-30 minuten). De zorgverzekeraar verplicht de diëtiste de behandeling af te ronden en zij doet dit in een (telefonisch) eindgesprek. Het afronden betekent het meesturen van een afrondingscode met de declaratie richting de zorgverzekeraar 1. De diëtiste brengt ook de eventuele verwijzer op de hoogte.
1 Dit kan betekenen dat ondanks het op tijd annuleren van een (laatste) afspraak i.v.m. afronding een telefonisch gesprek in rekening wordt gebracht bij de verzekeraar.
Vergoeding
Basisverzekering. De zorgverzekeraar vergoedt aan iedereen drie behandeluren per kalenderjaar vanuit de basisverzekering. Voor Vitae komt deze tijd overeen met vier tot zes afspraken. Een verwijzing van uw behandelend arts is niet verplicht maar heeft wel de voorkeur. Houdt u er rekening mee dat een afspraak met een diëtist onder het verplicht eigen risico valt. Voor kinderen tot 18 jaar en voor mensen die in de ketenzorg vallen, geldt dit eigen risico niet. Ketenzorg is voor een groep mensen met de diagnose diabetes mellitus, COPD of (een vorm van) hart- en vaatziekten. Uw huisarts geeft dit aan op uw verwijzing.
Aanvullende verzekering. U heeft mogelijk recht op extra vergoeding vanuit de aanvullende verzekering, hiervoor adviseren wij u om de polis van uw zorgverzekering te raadplegen.
Betaling
De kosten worden door Vitae Voedingsadviesbureau gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar. Er wordt per 15 minuten gedeclareerd, de tijd wordt afgerond naar boven. Als u zelf betaalt, ontvangt u een factuur. Deze kunt u zelf bij uw zorgverzekering indienen. Contant betalen is niet mogelijk. Wel is het mogelijk om aan het einde van de afspraak bij uw diëtiste via een QR-code te betalen.
Tarieven
Als u zelf betaalt, gelden de volgende tarieven. De tarieven van de zorgverzekeraar zijn afwijkend.
Eerste gesprek (60 minuten) | € 88,00 | Individueel dieetvoorschrift per kwartier | € 22,00 | |
Eerste gesprek sportconsult (75 minuten) | € 110,00 | Telefonisch consult per kwartier | € 22,00 | |
Vervolggesprek (20-30 minuten) | € 44,00 | Extra spreekuurtijd per kwartier | € 22,00 | |
Vervolggesprek (10-15 minuten) | € 22,00 | Toeslag voor huisbezoek | € 30,00 |
Afzeggen of verzetten van de afspraak moet minimaal 24 uur van tevoren plaatsvinden. Anders wordt de gereserveerde tijd bij u (niet bij de zorgverzekeraar!) in rekening gebracht. Bent u niet in de gelegenheid om langs te komen, dan kan de afspraak worden omgezet naar een telefonisch consult. Dit dient u minimaal 24 uur voor uw afspraak door te geven.
Eerste gesprek en eindgesprek: zowel bij het eerste en laatste gesprek is er ongeveer 10-15 minuten extra administratieve tijd gereserveerd om bijvoorbeeld het dossier compleet te maken en/of de verwijzer/huisarts te informeren. Het is niet noodzakelijk dat u hierbij aanwezig bent.
Individueel dieetadvies: bijvoorbeeld het uitwerken van een dieetadvies, maken van een voorbeeld van een dagmenu, berekenen van de voeding, beoordelen van een eetverslag en/of een aanvraag van drinkvoeding.
Privacy
Voor een goede zorgverlening is het nodig om persoonlijke gegevens bij u na te vragen en vast te leggen.
Soms kan het nodig zijn om met andere zorgverleners informatie uit te wisselen. Een diëtist is echter gebonden aan het medisch beroepsgeheim en de wettelijke voorschriften rond persoonsregistratie. Vitae gaat dan ook zorgvuldig en vertrouwelijk met uw gegevens om. In de privacyverklaring vindt u meer informatie. Klink hier voor de privacyverklaring. Het is ook mogelijk deze bij ons op te vragen.
De diëtisten van Vitae Voedingsadviesbureau zijn lid van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten. Deze vereniging heeft een modelregeling of overeenkomst tussen de diëtist en cliënt gemaakt waarin de rechten en plichten van beiden worden vastgelegd.
- Samenwerking is de basis van een goede relatie tussen u als cliënt en de diëtist. Daarvoor moet u elkaar als gelijken behandelen en moet u duidelijke afspraken maken.
- Zowel u als de diëtist zijn verplicht gemaakte afspraken na te komen. Wanneer dit niet mogelijk is, zal een ieder dit tijdig aangeven.
- De diëtist respecteert bij het adviseren en behandelen uw persoonlijke omstandigheden en wensen.
- U mag van de diëtist een deskundige behandeling verwachten.
- De diëtist heeft de plicht u duidelijk informatie te geven over het voorgestelde dieet of voedingsadvies
- Bij aanvang van en tijdens de behandeling bent u in principe vrij in het kiezen van een diëtist.
v
Klachtenregeling
Als u niet tevreden bent of een klacht heeft dan kunt u dat altijd bespreken met uw diëtist of met één van haar collega’s.
Wanneer u er met haar niet uitkomt, dan kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris van uw diëtiste.
Akkoord
Met het lezen van het praktijkreglement:
- Heb ik de algemene voorwaarden van Vitae Voedingsadviesbureau gelezen. Ik weet dat ik mijn toestemming altijd kan wijzigen door dit aan te geven bij de diëtist.
- Geef ik toestemming voor het registreren van mijn gegevens, dit houdt in: de persoonsgegevens en de besproken informatie tijdens een consult. De gegevens worden geregistreerd voor het kunnen bieden van een optimale dieetbehandeling. Deze gegevens zullen 20 jaar bewaard worden volgens de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). Alle persoonsgegevens zijn beveiligd conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
- Weet ik dat ik altijd recht heb op inzage, correctie, aanvulling of vernietiging van het dossier.
- Weet ik dat de kosten worden vergoed door de zorgverzekeraar en dat de kosten mogelijk worden verrekend met het eigen risico. De diëtist geeft zo mogelijk aan wanneer de afspraken niet (meer) vergoed worden en door mijzelf betaald moeten worden.
- Weet ik dat ik een afspraak ten minste 24 uur van te voren moet afmelden via de mail (info@vitaevoeding.nl) en/of voicemail via telefoonnummer (0174-279001).
- Als ik de afspraak niet of te laat afmeld, zullen de kosten van het gesprek door mijzelf betaald moeten worden.
- Weet ik dat de diëtist beroepsgeheim heeft en geen informatie over mij mag delen met anderen tenzij ik hiervoor schriftelijk of mondeling toestemming heb gegeven.
v
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de diëtisten van Vitae Voedingsadviesbureau. U kunt ons bereiken via 0174-279001 of info@vitaevoeding.nl.